پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: تغییر و تحولات غیرمعمول سیاسی در عربستان در قالب یک بسته در ارتباط با کشورهای همسایه‌ منطقه ازجمله ایران اهمیت دارد.

با يك تحليل يكسان‌انگار نمي‌توان تحولات عربستان در رأس حاكمان سياسي را مورد ارزيابي قرار داد. تأثيرات اين اتفاق مجموعه سياست داخلي و خارجي عربستان سعودي را دربردارد. موضوع ايران ذيل تحليل گسترش افراطي‌گري در هيأت حاكمه عربستان قابل بررسي است.

عربستاني‌ها روزبه‌روز انتحاري‌تر عمل مي‌كنند و در عين حال هر چه بيشتر در لاك ارتجاعي خود فرو مي‌روند. اين از منظر كشورهاي همسايه عربستان ازجمله ايران نيز اهميت بسزايي دارد. يكي از دلايلي كه نيروهاي راديكال در ساختار حاكميتي عربستان بيشتر صاحب جايگاه شده‌اند، اين است كه آنها نسبت به هرگونه تحولي ايستادگي مي‌كنند و در محافظه‌كاري به راديكاليسم رسيده‌اند. تغيير و تحولات عربستان نه در عرصه داخلي اين كشور و نه در قبال كشورهاي منطقه ازجمله ايران فعال نيست و نشانه‌هاي مثبتي به‌دست نمي‌دهد.

عربستان سعودي از سال‌ها پيش با فاصله گرفتن از نقش سازنده منطقه‌اي، تبعات سياست‌هاي شكست‌خورده خود را با اقدامات راديكالي جبران مي‌كند. ديپلماسي عربستان در يمن به شكست انجاميده است. آنها در استراتژي ايران‌هراسي خود نيز ناكام بوده‌اند و ديپلماسي فعال ايران در ماه‌هاي اخير بديل مناسبي براي آن بوده است.

مقامات عربستان سعودي به‌طور مشخص از سال2004 ميلادي تاكنون در پوشش ايران‌هراسي سياست كاذبي را پيش مي‌بردند. در حال حاضر با توجه به عقلانيت سياست خارجي ايران از يك سو و افشاي ارتباطات تروريستي رژيم عربستان و مقابله اين رژيم در مقابل حركت‌هاي نوخواهانه، سياست ايران‌هراسي جاي خود را به عربستان‌هراسي واقعي در منطقه داده است. اين در حالي است كه عربستاني‌ها از طريق ارتباطاتي كه با كشورهاي غربي ازجمله آمريكا دارند، سعي مي‌كنند شاخص‌هاي عربستان‌هراسي نهادينه نشود، ولي واقعيت اين است كه اين شاخص‌ها شكل گرفته‌اند و ايران توانسته است حركت آنها را به‌خودشان بدل بزند.

الان عربستان در رأس سياست‌هاي منفي، انتحاري و حقوق بشري قرار دارد و همين موضوع سران اين رژيم را در تنگناي راديكالي و لاك محافظه‌كاري قرار مي‌دهد. البته بخشي از موضوع نيز به اتفاقات رأس جريانات سياسي در اين كشور مربوط مي‌شود. پادشاه عربستان نسبت به اسلاف خود بر يك تاج و تخت لرزان تكيه زده و سعي مي‌كند با تغيير و تحولاتي از اين نوع، بخشي از اين نوسانات تاج و تخت خودش را كنترل كند.

برخي از تغيير و تحولات عربستان به‌طور قطع با بازيگران خارجي ازجمله آمريكا تطبيق داده مي‌شود و ايران متوجه اين تغييرات است. سابقه راديكاليسم در منطقه به همه كشورهاي همجوار آسيب زده است و از اين منظر ايران با چشمان باز اين تحولات را رصد مي‌كند. عربستان در قبال تحولات نرم و دمكراسي‌خواهانه در منطقه مجبور است به سمت راديكاليسم پيش برود. در حال حاضر لرزش بر تاج و تخت عربستان غالب شده و بي‌ثباتي‌هاي محتمل در آينده سياسي اين كشور بيش از آنكه تهديدي براي كشورهاي همسايه ازجمله ايران باشد، براي خود آنان خطرناك است و آنها گرفتار اختلافات دروني خود خواهند شد.

  • رئيس‌جمهور: تمام قطعنامه‌هاي نابحق را لغو خواهيم كرد

رئيس‌جمهورتأكيد كرد با منطق و استدلال حقوقي، تمام قطعنامه‌هاي نابحق شوراي امنيت را لغو خواهيم كرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جريان شانزدهمين سفر كاروان تدبير و اميد، در جوار بارگاه مطهر احمدبن موسي(ع)،شاهچراغ در جمع مردم شيراز با بيان اينكه در اين سرزمين، شهرياران سخن يعني سعدي و حافظ در قرون مياني، رنسانس بزرگ فكري و معنوي را به‌وجود آوردند، خاطرنشان كرد: سعدي و حافظ نه‌تنها پاسداران زبان پارسي و ادب و فرهنگ بودند، بلكه دين، زندگي و راه سياست داخلي و خارجي را به ما آموختند و حافظ شيرين سخن كه گفت «آسايش دوگيتي تفسير اين دو حرف است / با دوستان مروت با دشمنان مدارا»، خط سياست داخلي و خارجي ما را ترسيم كرد.

روحاني تصريح كرد: منطق دولت تدبير و اميد با همه جهانيان با دوستان مروت و با دشمنان مداراست. وي با تأكيد بر اينكه با دوستان مروت رويكردي در داخل اين سرزمين است و به‌معناي همدلي و همزباني است، گفت: امسال سال وحدت، برادري و دوستي و محبت است و سال انسجام ملي به‌ويژه در شيراز و فارس است. وي با تأكيد بر اينكه شيراز شهر صفا و برادري و احترام به بزرگان و شهيدان است، گفت: شيراز، معلم بزرگ استاد علامه مطهري را دوست دارد.

  • مهم‌تر از سانتريفيوژ، قدرت تيم مذاكره‌كننده ايران است

رئيس‌جمهور با بيان اينكه اگر امروز با 1+5مذاكره مي‌كنيم مي‌خواهيم به دنيا بگوييم ايران اهل منطق و استدلال است، خاطرنشان كرد: از سانتريفيوژ مهم‌تر قدرت تيم مذاكره‌كننده ايران است. روحاني با بيان اينكه ما به دانشمندان هسته‌اي‌مان افتخار مي‌كنيم و به سياستمداران‌مان مي‌باليم، تصريح كرد: بعد از شيراز به تيم هسته‌اي‌مان در نيويورك پيام مي‌فرستم و از احساسات جوانان شيرازي و عشاير غيور اين استان به آنها خبر مي‌دهم، چون مردم ما به خادمان خود عشق مي‌ورزند و به آنها احترام مي‌گذارند. وي با اشاره به اينكه امروز تيم مذاكره‌كننده ما در قلب دنياي غرب با صداي رسا از حقوق ملت بزرگ ايران دفاع مي‌كند، افزود: ما با قدرت، منطق و استدلال حقوقي، تمام قطعنامه‌هاي نابحق شوراي امنيت سازمان ملل را لغو خواهيم كرد.

  • در آينده‌اي نه چندان دور قطعنامه‌ها ملغي خواهد شد

رئيس‌جمهور تأكيد كرد: با حمايت مردم و هدايت مقام معظم رهبري در آينده‌اي نه چندان دور در شوراي امنيت قطعنامه‌ها را ملغي اعلام خواهيم كرد. هنر اين نيست كه در تريبوني در گوشه‌اي شعار بدهيم، بلكه هنر آن است كه در سازمان ملل برويم و همان جا قطعنامه‌ها را ملغي اعلام كنيم. وي با اشاره به اينكه رونق اقتصادي قبل از لغو تحريم‌ها اتفاق افتاد و دولت توانست تورم را مهار كند و رشد و توليد را آغاز كند، گفت: اگر تحريم‌ها رفع شده بود و پس از آن ركود را مي‌شكستيم مي‌گفتند دولت چشمش به بيرون است درحالي‌كه دولت يازدهم چشمش به آسمان و دستان پرتوان ملت ايران است و قبل از اينكه تحريم‌ها لغو شود اقتصاد را از ركود خارج و تورم را مهار كرد.

  • كارشناس مسائل بين‌الملل

 

کد خبر 293761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha